EGR-ventilen är en komponent i bilens avgasreningssystem. EGR är en förkortning för Exhaust Gas Recirculation, som på svenska kan översättas till återföring av avgaser. Denna ventil började att användas i USA på 1970-talet. Sedan i början av 1990-talet används den även här i Europa, för att bilarna ska kunna uppfylla EU:s utsläppskrav. Syftet med EGR-ventilen är att minska mängden av kväveoxider (Nox) i avgaserna. Kväveoxiderna bildas vid höga förbränningstemperaturer och anses av WHO vara skadliga för hälsan. Kväveoxider har även en negativ effekt på miljön och bidrar till försurning av natur och sjöar. EGR-ventilen sitter monterad på motorns insugsrör efter luftfiltret. Den leder in redan förbrända avgaser i motorn, för att dessa ska förbrännas igen. Detta sänker förbränningstemperaturen och minskar utsläppen av kväveoxider. EGR-ventilen kan vara vakuumstyrd, eller elektriskt styrd via en inbyggd motor. På nyare bilar är elektrisk modell vanligast, eftersom den har möjlighet till noggrannare styrning. Att avgaser passerar genom ventilen gör att den utsätts för föroreningar och riskerar bland annat att med tiden sättas igen av sot. Då kan det mekaniska i EGR-ventilen sluta att fungera och ventilen kan då fastna i stängt eller öppet läge. Med ventilen i stängt läge kommer motorn att gå normalt, men utsläppen av skadliga kväveoxider kommer att öka. I öppet läge kommer insugstemperaturen att bli för hög och reducerad motoreffekt blir följden. Vid fel på EGR-ventilen börjar motorlampan normalt att lysa. Genom OBD-II felkoder går det att läsa ut att varningslampan signalerar problem med EGR-ventilen. Skulle ventilen bli igensatt av sot kan det finns möjlighet att förlänga livet på komponenten genom rengöring. Om rengöringen lyckas går det att spara mycket pengar. Det finns rengöringsmedel att hälla i bränsletanken. Men om sotet har suttit fast länge, kan det krävas en demontering av ventilen och rengöring för hand. Till slut räcker inte underhåll längre, utan bilägaren tvingas till byte av EGR-ventilen. Detta kan inträffa när bilen har gått 15?000 - 20 000 mil. Förhållandevis mycket stadskörning och ett generellt lugnt körsätt, verkar vara negativt för livslängden på ventilen.
EGR-ventil
30
12
I lager
DOR911203
EGR-ventil
CHRYSLER PACIFICA (07-05) CHRYSLER TOWN & COUNTRY (07-05) DODGE CARAVAN (07-05) DODGE GRAND CARAVAN (07-05)
CHRYSLER PACIFICA (07-05)
CHRYSLER TOWN & COUNTRY (07-05) DODGE CARAVAN (07-05) DODGE GRAND CARAVAN (07-05)
Minimum Quantity Should be 1 or multiple of 1
11
I lager
Chrysler 2008-06, Dodge 2008-04, Jeep 2008-05
Minimum Quantity Should be 1 or multiple of 1
1
I lager
1990-92 Camaro Firebird 5,0 MFI 5,7. Kolla OE nummer!!!
Minimum Quantity Should be 1 or multiple of 1
4
I lager
1990-92 Camaro Firebird 5,0 MFI 5,7. Kolla OE nummer!!!
Minimum Quantity Should be 1 or multiple of 1
1
I lager
STMEGV1254
EGR-ventil
Chrysler Grand Cherokee 2015 - 2018, RAM 1500 2014- 2018, 3.0L V6 Turbo DIESEL VIN:M
Chrysler Grand Cherokee 2015 - 2018, RAM 1500 2014- 2018, 3.0L V6 Turbo DIESEL VIN:M
Minimum Quantity Should be 1 or multiple of 1
1
I lager
Jeep CJ Series (86-85)
Jeep Scrambler (85) Jeep Wrangler (87)
Minimum Quantity Should be 1 or multiple of 1